Natłok maili, czyli jak zarządzać czasem
Natłok maili, czyli jak zarządzać czasem
autorem artykułu jest Tomasz Zienkiewicz
Ile dostajesz dziennie maili? 20? 50? WiÄ™cej? JeÅ›li pracujesz „przy biurku", to prawdopodobnie mail jest Twoim narzÄ™dziem pracy i co chwilÄ™ sÅ‚yszysz „bżżżding" sygnalizujÄ…ce nowÄ… wiadomość.
W większości firm znakomitą większość rzeczy załatwia się na maila, a zwykły kontakt schodzi na dalszy plan.
Ba... jak już ludzie przywykli do wciskania przycisku ‘send', to czÄ™sto dyskusje zaczynajÄ… siÄ™ tak: „sÅ‚uchaj... wysÅ‚aÅ‚em Ci wczoraj mailika z... czy mógÅ‚byÅ› na niego odpowiedzieć?", albo: „taaa... zrobiÄ™ to, tylko wyÅ›lij mi przypomnienie na maila". Inne ciekawe zjawisko: ile razy zdarzyÅ‚o Ci siÄ™ wysyÅ‚ać maila do osoby siedzÄ…cej w Twoim pokoju?
Co zrobić? Chyba jedynie zaakceptować to, że mail zadomowił się na dobre i że jest ich paskudnie dużo. Dlatego dobrze jest nauczyć się z tym żyć.
Zamiast więc narzekać na to, że mamy "emailizację kontaktów międzyludzkich" chciałbym spojrzeć na to bardziej pragmatycznie. Zakładając, że każdy mail to jakaś "sprawa" do załatwienia, okazuje się, że skrzynka odbiorcza może stać się niezłym poligonem dla Twojej umiejętności podejmowania decyzji.
Cel jest prosty - by efektywnie wykorzystać swój czas - przecież im dłużej ślęczysz nad mailami, tym mniej czasu masz na pozostałe sprawy... często o niebo ważniejsze.
Poniżej kilka na pozór prostych pomysłów, jak można sobie radzić z tą mailową rzeczywistością.
Decyduj natychmiast ‘co zrobić'
Najważniejsze jest to, byś danym mailem zajmował się jeden raz. Czemu?
Dlatego że inny wariant jest zupeÅ‚nie nieefektywny: patrzysz w skrzynkÄ™, otwierasz maila, czytasz, trochÄ™ myÅ›lisz i... nie podejmujesz decyzji, tylko z powrotem oznaczasz go ‘do przeczytania'. Gdy później znowu zaglÄ…dasz do skrzynki, to ten nieprzeczytany kÅ‚uje w oczy... pewnie znowu go otworzysz, przeczytasz i znowu siÄ™ zastanowisz, co zrobić. Marnotrawstwo czasu.
Na assessmentach menedżerów czÄ™sto przeprowadzany jest test, który nazywa siÄ™ ‘basket case': dostajesz dÅ‚ugÄ… listÄ™ spraw i musisz wykazać siÄ™ tym, jak sprawnie sobie radzisz z decyzjami. Czy jesteÅ› w stanie ocenić poprawnie ich ważność (priorytet) i podjąć wÅ‚aÅ›ciwe zadania.
Taki basket case masz na co dzień w swojej skrzynce. Im szybciej opanujesz radzenie sobie z decyzjami, tym lepiej dla Ciebie
ZarzÄ…dzanie mailami
Są chyba jedynie 4 rzeczy, które możesz zrobić z każdym mailem.
1. Zajmij siÄ™ sprawÄ… natychmiast
Jeżeli sprawa dotyczy Ciebie, jest prosta i szybka do zrealizowania - od razu to wykonaj. Nie odkÅ‚adaj na później, bo nawarstwi Ci siÄ™ tego wiÄ™cej i poczujesz siÄ™ przytÅ‚oczony. WedÅ‚ug GTD (Getting Things Done) takim wyznacznikiem, czy zająć siÄ™ sprawÄ… teraz, czy jÄ… zaplanować, jest ocena czy ‘da radÄ™' zrobić to w 2 minuty. JeÅ›li tak - dziaÅ‚aj natychmiast. JeÅ›li to dÅ‚uższe zadanie - zaplanuj je na dogodny dla Ciebie czas.
2. Zaplanuj na później
Gdy wiesz, że nie możesz się zająć danym mailem natychmiast (bo to zadanie na dłużej, nie masz odpowiednich ku temu narzędzi lub informacji, czy też musisz po prostu zaczekać na kogoś/coś -np. aż ktoś wróci z urlopu, aż zostanie zrealizowane zlecenie etc.) - zaplanuj na właściwy czas. W ten sposób od razu się tym zająłeś i sprawa nie obciąża Ci myśli. Przypomnienie o tym wyskoczy we właściwym momencie - wtedy spokojnie będziesz miał wszystko, co potrzebne do tego, by zająć się sprawą i ją zamknąć.
3. Zdeleguj zadanie
Delegowanie w polskiej kulturze kojarzy siÄ™ raczej ze ‘zrzucaniem roboty na innych'... czyli takim cwaniakowaniem. Jeżeli myÅ›lisz podobnie, to zachÄ™cam do przeczytania artykuÅ‚u o delegowaniu. Nie zawsze jesteÅ› najlepszÄ… osobÄ… do wykonania danego zadania. Może bardziej obrazowy przykÅ‚ad z innej beczki: przecież nie bÄ™dziesz budowaÅ‚ sobie sam domu, tylko zatrudnisz ekipÄ™. A wracajÄ…c do maila - jeÅ›li sÄ… osoby, którym możesz powierzyć dane zadanie, to zrób to.
4. Usuń, skasuj, wyrzuć, zapomnij
Jeżeli mail po krótkim przejrzeniu uznasz za bezwartościowy dla Twojej dalszej egzystencji, to szybko go usuń. Do tej kategorii wpadają wszystkie maile z humorem, spam wszelaki i większość maili, gdzie jesteś w CC, czy też jak kto woli w DW.
SÄ… jeszcze maile z serii ‘trzeba mieć', czyli coÅ› co może siÄ™ przydać - np. jakieÅ› informacje ze statusami o projektach etc. ZupeÅ‚nie Ci to niepotrzebne na co dzieÅ„, jednak może zdarzyć siÄ™ sytuacja, gdzie bÄ™dziesz potrzebowaÅ‚ tu zaglÄ…dnąć i do tego siÄ™ odnieść.
Takie maile od razu przenieś do jakiegoś archiwum lub folderu, do którego nie zaglądasz otwierając skrzynkę. Gdy będziesz potrzebował tych informacji, łatwo je tu znajdziesz. A nie będą przyciągały wzroku przy normalnej pracy.
Szybki dostęp do właściwych informacji
Gdy nie masz pod ręką potrzebnych rzeczy, to często stajesz w miejscu i nie jesteś w stanie zrealizować danego zadania. Jeśli odszukanie właściwego maila to droga przez mękę, to prawdopodobnie machniesz ręką, maila prawdopodobnie oznaczysz jako nieprzeczytanego i dopiszesz sobie w głowie do listy spraw na później, która oczywiście rośnie i rośnie i coraz bardziej stresuje.
Szybkie znalezienie tego, co potrzebujesz, uÅ‚atwi Ci wyÅ›mienicie życie. System GTD (Getting Things Done) rekomenduje sposób katalogowania maili - po przeczytaniu od razu decydujesz, do którego katalogu przenieść maila. Do wyboru (jako uzupeÅ‚nienie lub alternatywÄ™) masz również coÅ›, co nazywa siÄ™ Desktop Search - czyli wyszukiwarka ‘wszystkiego', co trzymasz u siebie na komputerze: maili, plików, kontaktów i co ważne załączników maili.
Polecam instalację jednego z dwóch w zależności od preferencji: Google Desktop Search lub Windows Desktop Search . Zaznacz przy konfiguracji, że interesuje Cię również przeszukiwanie maili i archiwum - i po kłopocie. Gdziekolwiek potem wrzucisz maila - na pewno znajdziesz.
--
Autorem tekstu jest Tomasz Zienkiewicz.
Zapraszam na
www.dlasiebie.pl :: rozwój osobisty, kariera, niezależność finansowa - artykuły i forum
www.zieniu.pl - mój blog
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Euro 2012 - drogi
Susze z warzyw
Kredyt Studencki, a koncepcja Niezależności Finansowej
Wizerunek przedsiębiorcy
Jak napisać dobrą Politykę Prywatności?